Scroll to top

ETS-2 – nowe obowiązki dla dostawców paliw i wpływ na rynek. Co oznacza dla firm?

Europejska polityka klimatyczna wchodzi w kolejną fazę. ETS-2. Nowy system handlu emisjami obejmujący paliwa zużywane w transporcie i budynkach, zacznie obowiązywać w najbliższych latach i stanie się jednym z najważniejszych mechanizmów redukcji emisji w UE.

Choć system jest wdrażany na poziomie unijnym, jego skutki będą odczuwalne również lokalnie — szczególnie dla dostawców paliw, firm transportowych, logistycznych oraz podmiotów energochłonnych.

Czym jest ETS-2?

ETS-2 to nowy, równoległy wobec EU ETS system handlu uprawnieniami do emisji CO₂ dla sektorów, które dotąd nie były nim objęte. Obejmuje on:

  • paliwa stosowane w transporcie drogowym,

  • paliwa wykorzystywane w budynkach mieszkalnych i usługowych,

  • wybrane mniejsze instalacje i urządzenia zużywające paliwa.

W przeciwieństwie do EU ETS, system nie obejmuje instalacji przemysłowych, lecz podmioty dostarczające paliwa. To na nich spocznie obowiązek zakupu i umarzania uprawnień.

Nowe terminy i obowiązki – co zostało przesunięte, a co pozostaje bez zmian?

W ramach najnowszych ustaleń dotyczących celów klimatycznych UE na rok 2040 państwa członkowskie zdecydowały o:

Przesunięciu o rok obowiązku umarzania uprawnień ETS-2

  • Nowy termin: 31 maja 2029,

  • Zakres: emisje z roku 2028,

  • Zmiana czeka jeszcze na ostateczne zatwierdzenie przez Parlament Europejski.

Braku zmian w obowiązkach monitorowania i raportowania

Mimo przesunięcia obowiązków umarzania:

Monitoring emisji wg zasad ETS-2 rozpoczyna się zgodnie z pierwotnym harmonogramem, a zweryfikowane raporty emisji za 2025 r. muszą zostać złożone w 2026 roku.

Oznacza to konieczność:

  • opracowania planów monitorowania,

  • wdrożenia procedur zbierania danych,

  • przygotowania do weryfikacji raportu rocznego,

  • zapewnienia spójności danych z systemami rozliczeniowymi.

Kogo obejmie ETS-2?

ETS-2 będzie dotyczyć podmiotów dostarczających paliwa, w tym paliwa wykorzystywane w:

  • transporcie drogowym (floty ciężarowe i dostawcze),

  • gospodarstwach domowych (ogrzewanie),

  • sektorze usług (budynki biurowe, handlowe),

  • transporcie publicznym,

  • mniejszych instalacjach energetycznych.

W praktyce oznacza to, że:

  • operatorzy paliwowi,

  • importerzy,

  • podmioty magazynujące i sprzedające paliwa

będą objęci obowiązkami ETS-2 bezpośrednio.

Wpływ ETS-2 na firmy

Wzrost kosztów operacyjnych

Koszt emisji CO₂ zostanie uwzględniony w cenie paliwa, co przełoży się na:

  • wyższe koszty transportu i logistyki,

  • zwiększone koszty ogrzewania budynków,

  • wzrost kosztów działalności energochłonnej.

Konieczność precyzyjnego raportowania emisji

Wraz z wejściem w życie ETS-2 firmy będą musiały wykazać:

  • ilość dostarczonych paliw,

  • odpowiadające im emisje,

  • zgodność z zaakceptowanym planem monitorowania.

Silniejszy nacisk na dekarbonizację

Klienci i kontrahenci coraz częściej będą oczekiwać udokumentowania:

  • zużycia paliw niskoemisyjnych,

  • redukcji emisji CO₂,

  • przejrzystości łańcuchów dostaw.

To z kolei przełoży się na rosnącą rolę certyfikacji paliw i biopaliw.

ETS-2 to jeden z najważniejszych elementów transformacji klimatycznej UE w nadchodzącej dekadzie. Wpłynie na strukturę kosztów paliw, sposób raportowania emisji oraz wymagania wobec dostawców paliw.

Kluczowe jest wczesne przygotowanie:

  • wdrożenie systemów monitorowania,

  • zapewnienie kompletności danych,

  • zaplanowanie weryfikacji,

  • analiza kosztów i ryzyk.

Control Union Poland jako jednostka certyfikująca trzeciej strony jest gotowa do weryfikacji danych raportowych zgodnie z wymogami ETS-2 — wspieramy rynek poprzez niezależne potwierdzenie zgodności.

Zobacz także: