Sformułowanie „bez oleju palmowego” można zobaczyć na etykietach wielu artykułów w całej Europie. Promocja produktów, nie poprzez reklamowanie zawartych w nich składników, ale tych, których nie zawierają – jest coraz częstszą praktyką. Niestety może ona wprowadzać konsumentów w błąd! Produkty „palm oil free” uchodzą za zdrowsze i bardziej zrównoważone. Problem polega na tym, że nie ma naukowych dowodów na to że artykuły, w których stosuje się zamienne oleje roślinne są zdrowsze.
Temat ten został wyraźnie poruszony podczas Malaysian Palm Oil Roundtable Dialogue – wydarzenia poświęconemu wyzwaniom związanym z olejem palmowym, które w tym roku odbyło się w Warszawie. Prof. Pietro Paganini, w swojej prezentacji, przedstawił sytuację oleju palmowego na rynku włoskim. Wykazał obserwacje dotyczące wartości spożywczych produktów zawierających i niezawierających wspomnianego surowca.
Zużycie oleju palmowego na cele spożywcze we Włoszech w ostatnich latach maleje. Trend rosnącej sprzedaży, od lat, można natomiast zauważyć w produktach „bez oleju palmowego”. Jako narzędzie marketingowe jest zatem strzałem w dziesiątkę.
Palm Oil Free? Co mówią wyniki badań?
Wiele firm spożywczych usunęło olej palmowy ze składu swoich produktów twierdząc, że chce zmniejszyć zawartość niepożądanych tłuszczów nasyconych. Wyniki badań przestawione przez prof. Pietro Paganini pokazują, że w wielu przypadkach brak oleju palmowego nie odpowiada niższemu poziomowi tłuszczy nasyconych w porównaniu do podobnych produktów zawierających olej palmowy. Na spotkaniu zaprezentowano analizę porównawczą wybranych artykułów. Dotyczyła ona całkowitej ilości tłuszczów nasyconych obecnych w 100g produktu zawierającego olej palmowy oraz produktu z oznaczeniem „palm oil free”. Takie sformułowanie odwraca uwagę od tego, co znajduje się w produkcie zamiast oleju palmowego! Jak pokazują zebrane dane, produkty z olejem palmowym mają często niższe poziomy tłuszczów nasyconych niż podobne produkty bez tego surowca. Zamiennikiem w produktach „palm oil free” był głównie olej kokosowy, olej słonecznikowy czy masło kakaowe. Ponadto stosowanie etykiety „bez oleju palmowego” stanowi mylący komunikat, nawet z punktu widzenia ochrony środowiska. Plantacje oleju palmowego są w rzeczywistości najbardziej zrównoważonymi ze wszystkich upraw.
Zdaniem prof. Pietro Pagani – firmy, które obecnie używają etykiet „palm oil free” na opakowaniach swoich produktów, ostatecznie usuną etykietę w ciągu najbliższych trzech do czterech lat. Oparte na tym haśle kampanie marketingowe będą coraz mniej dochodowe. Biorąc bowiem pod uwagę dowody naukowe nie mają one nic wspólnego ze zdrowiem oraz ochroną środowiska.