Branża modowa ewoluuje. Nieuniknione innowacje przyspieszyła pandemia, która wstrząsnęła branżą i zmieniła ją na zawsze. Zakłócone zostały łańcuchy dostaw, zmieniły się zachowania konsumentów. Trendy, które „tliły się” przed Covid-19 – przyspieszyły w bezprecedensowym tempie, uwypukliły się. Po pierwsze cyfryzacja, po drugie – zrównoważony rozwój. To najważniejsze obszary jawiące się dziś jako szanse dla firm, które chcą utrzymać się i wzrastać.
Warto przeczytać również: „Zrównoważona moda 2020. Wpływ pandemii na zmiany potrzeb konsumentów”.
Poszanowanie środowiska naturalnego i praw pracowników.
Wg. raportu „The State of Fashion 2021” przygotowanego przez The Business of Fashion i McKinsey & Company – klienci oczekują stałego podnoszenia standardów etycznych. To w odniesieniu społecznym i związanym z zagadnieniami dotyczącymi środowiska naturalnego. Słowo demokracja odmienia się dziś przez wszystkie przypadki. I jest ono nie bez znaczenia również w kontekście modowym, gdzie konsumenci, którym zależy na uczciwości i sprawiedliwości społecznej – ściśle ukierunkowali swoje oczekiwania w tym zakresie. Biorąc pod uwagę zagrożenia, przed jakimi w niepewnym 2021 r. stoi sektor fashion, konieczna jest niezwykła elastyczność i stawianie sobie nowych celów. W działaniach dążyć się będzie do „lepszej normalności”. W ujęciu długoterminowym, dynamiczne przejście na zrównoważone sposoby pracy i odpowiedzialne zachowania w modowych łańcuchach wartości – to dobrodziejstwo dla firm, pracowników, klientów i planety!
To stawia przed przemysłem tekstylnym nowe wyzwania, a marki mają świadomość koniecznych zmian. Wspólne wdrożenie standardów pozwoliłoby rozwijać się całemu sektorowi. Dlatego na znaczeniu zyskują rozwiązania służące transparentności prezentowania całego łańcucha dostaw. Dzięki przejrzystości procesów, klienci, na bazie informacji o produktach, sposobach ich wytwarzania i dystrybucji – łatwiej będą mogli podejmować świadome wybory. Strategie zrównoważonej mody, przyjaznej ludziom, zdrowiu i naturze winny być priorytetem!
Zrównoważona moda a certyfikaty na tekstylia.
A jak wcielić je w życie? Na pewno warto wdrożyć i przestrzegać standardy certyfikacyjne. To gotowe rozwiązania, które można wpisać w nowoczesne, odpowiedzialne idee marek. Dlatego certyfikaty w rozmaitych systemach, takich jak np. GRS, RCS, OCS czy certyfikat GOTS (Global Organic Textile Standard), gwarantujący, że certyfikowane wyroby zostały wyprodukowane z poszanowaniem środowiska naturalnego oraz praw pracowników – są przyszłością!
Specjaliści prognozują szczególne znaczenie zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu wartości marek. Konsumenci jeszcze bardziej będą zwracać się i przywiązywać do firm, które w swoich działaniach dbają o pracowników i o przyrodę. Do tych, które przestrzegać będą najwyższych, etycznych praktyk biznesowych.
Źródła: „The State of Fashion 2021′ McKinsey & Company; gots.pl