Europejska polityka klimatyczna wchodzi w kolejną fazę. ETS-2. Nowy system handlu emisjami obejmujący paliwa zużywane w transporcie i budynkach, zacznie obowiązywać w najbliższych latach i stanie się jednym z najważniejszych mechanizmów redukcji emisji w UE.
Choć system jest wdrażany na poziomie unijnym, jego skutki będą odczuwalne również lokalnie — szczególnie dla dostawców paliw, firm transportowych, logistycznych oraz podmiotów energochłonnych.
Czym jest ETS-2?
ETS-2 to nowy, równoległy wobec EU ETS system handlu uprawnieniami do emisji CO₂ dla sektorów, które dotąd nie były nim objęte. Obejmuje on:
-
paliwa stosowane w transporcie drogowym,
-
paliwa wykorzystywane w budynkach mieszkalnych i usługowych,
-
wybrane mniejsze instalacje i urządzenia zużywające paliwa.
W przeciwieństwie do EU ETS, system nie obejmuje instalacji przemysłowych, lecz podmioty dostarczające paliwa. To na nich spocznie obowiązek zakupu i umarzania uprawnień.
Nowe terminy i obowiązki – co zostało przesunięte, a co pozostaje bez zmian?
W ramach najnowszych ustaleń dotyczących celów klimatycznych UE na rok 2040 państwa członkowskie zdecydowały o:
Przesunięciu o rok obowiązku umarzania uprawnień ETS-2
-
Nowy termin: 31 maja 2029,
-
Zakres: emisje z roku 2028,
-
Zmiana czeka jeszcze na ostateczne zatwierdzenie przez Parlament Europejski.
Braku zmian w obowiązkach monitorowania i raportowania
Mimo przesunięcia obowiązków umarzania:
Monitoring emisji wg zasad ETS-2 rozpoczyna się zgodnie z pierwotnym harmonogramem, a zweryfikowane raporty emisji za 2025 r. muszą zostać złożone w 2026 roku.
Oznacza to konieczność:
-
opracowania planów monitorowania,
-
wdrożenia procedur zbierania danych,
-
przygotowania do weryfikacji raportu rocznego,
-
zapewnienia spójności danych z systemami rozliczeniowymi.
Kogo obejmie ETS-2?
ETS-2 będzie dotyczyć podmiotów dostarczających paliwa, w tym paliwa wykorzystywane w:
-
transporcie drogowym (floty ciężarowe i dostawcze),
-
gospodarstwach domowych (ogrzewanie),
-
sektorze usług (budynki biurowe, handlowe),
-
transporcie publicznym,
-
mniejszych instalacjach energetycznych.
W praktyce oznacza to, że:
-
operatorzy paliwowi,
-
importerzy,
-
podmioty magazynujące i sprzedające paliwa
będą objęci obowiązkami ETS-2 bezpośrednio.
Wpływ ETS-2 na firmy
Wzrost kosztów operacyjnych
Koszt emisji CO₂ zostanie uwzględniony w cenie paliwa, co przełoży się na:
-
wyższe koszty transportu i logistyki,
-
zwiększone koszty ogrzewania budynków,
-
wzrost kosztów działalności energochłonnej.
Konieczność precyzyjnego raportowania emisji
Wraz z wejściem w życie ETS-2 firmy będą musiały wykazać:
-
ilość dostarczonych paliw,
-
odpowiadające im emisje,
-
zgodność z zaakceptowanym planem monitorowania.
Silniejszy nacisk na dekarbonizację
Klienci i kontrahenci coraz częściej będą oczekiwać udokumentowania:
-
zużycia paliw niskoemisyjnych,
-
redukcji emisji CO₂,
-
przejrzystości łańcuchów dostaw.
To z kolei przełoży się na rosnącą rolę certyfikacji paliw i biopaliw.
ETS-2 to jeden z najważniejszych elementów transformacji klimatycznej UE w nadchodzącej dekadzie. Wpłynie na strukturę kosztów paliw, sposób raportowania emisji oraz wymagania wobec dostawców paliw.
Kluczowe jest wczesne przygotowanie:
-
wdrożenie systemów monitorowania,
-
zapewnienie kompletności danych,
-
zaplanowanie weryfikacji,
-
analiza kosztów i ryzyk.
Control Union Poland jako jednostka certyfikująca trzeciej strony jest gotowa do weryfikacji danych raportowych zgodnie z wymogami ETS-2 — wspieramy rynek poprzez niezależne potwierdzenie zgodności.